SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
BK Astrio
Officiell hemsida
Ledare

Ekonomipolicy
Nedan beskrivs de riktlinjer som gäller inom BK Astrio kopplat till ekonomin för respektive lag. Riktlinjerna är reviderade och beslutade av styrelsen i september 2019.

 

Sponsring

Med anledning av de avtal och överenskommelser vi har med våra sponsorer är det viktigt att all sponsring går genom Marknadskommittén. Alla marknads- och sponsringsaktiviteter i samband med t.ex. cuper måste därför stämmas av med dem. Hör av er till kansliet, så förmedlar de kontakt.

 

Inköp

Materialinköp ska alltid gå genom föreningens materialansvarige. Alla övriga inköp skall gå via Oscar Carlson på kansliet.

Ni når Oscar på oscar.carlson@astrio.nu

 

Cuparrangemang – ekonomiska fördelningar

Cuparrangemang samt försäljning vid dessa eller liknande som initieras och genomförs av enskilda lag måste sanktioneras av styrelsen. Överskottet fördelas enligt styrelsebeslut. Resulterar arrangemanget i ett underskott får laget stå för detta.

Vid cuper, aktiviteter och andra arrangemang initierade av föreningen fördelas överskott efter varje enskilt styrelsebeslut som t.ex. T-cupen, Poolspel eller Grötviks Hamnfest.

 

Kiosken

Varje lag ansvarar för varsin kioskvecka som kansliet tilldelar. All information finns på plats. Sälj gärna hembakat i kiosken när ert lag har kioskvecka. All försäljning av detta går oavkortat in på respektive lags lagkonto i föreningen. Registrera under hembakat i iZettle (kioskens kassasystem) Avräkning görs av kansliet måndagen efter kioskveckan.


Plankiosk vid poolspel

Om laget som anordnar poolspel har plankiosk ordnas en iPad för att använda kassasystemet iZettle. Inloggning till WiFi samt kassasystem erhålls från kansliet.

All försäljning av hamburgare samt hembakat registreras i iZettle och går oavkortat till lagets konto i föreningen efter avräkning av kansliet. Inköp till eventuell hamburgerförsäljning görs av laget. Utlägg mot kvitto. I övrigt säljs enbart varor från kiosken såsom dryck, korv, godis etc som tas från kioskförråd och säljs i plankiosken till samma priser som i kiosken.


Seriespel/cuper

Föreningen står för deltagande i seriespel, poolspel samt DM sanktionerade av HFF eller SvFF. Deltagande i övriga cuper står laget själv för.

 

Böter/straffavgift

Utebliven matchrapportering eller att laget begär WO som medför böter eller straffavgift utfärdat av HFF får laget själv stå för.

Personliga böter för spelare eller ledare, utdömda av HFF, andra distriktförbund tillhörande SvFF eller SvFF betalas själv av bestraffad ledare/spelare.

Kostnad vid avbokning av cuper eller liknande får laget själv stå för.

 

Lagkonton

Det får, enligt Riksidrottsförbundet (RF), inte finnas några uppbyggda lagkassor utanför föreningen.

 

Lagkassor i föreningen är lagets pengar (eller juridiskt sett föreningens) och inte den enskilde individens. Detta innebär att nytillkomna spelare i ett lag har full rätt att ta del av lagkassan oavsett om denne har deltagit i försäljningen eller inte. Spelare som slutar eller byter förening har således inte rätt att ta del av lagkassan.

 

För att insamling av försäljning, cupavgifter etc ska fungera smidigt, bör respektive lag ha ett uppsamlingskonto, så att endast EN transaktion går över till föreningen. För samtliga lag finns separata lagkonton, upplagda inom föreningens bokföring.

 

Egna aktiviteter för att tjäna pengar till laget skall godkännas av styrelsen. En förutsättning är att laget har sålt det som är ålagts att säljas till föreningen enligt styrelsebeslut. I år gäller försäljning av Sverigelotter, där en person i laget utses som ansvarar för uthämtning av lotterna hos kansliet. Dessa lotter faktureras av kansliet till varje enskild spelare.

 

Vid annan frivillig försäljning som t.ex Bingolotto, ansvarar en person i laget för beställning och uthämtning hos kansliet samt att rätt redovisning görs. En sammanställd inbetalning, märkt med lagnamn och vad inbetalningen avser, görs efter avslutad försäljning till föreningens bankgiro alternativt swish.

  

Policy – uttag från lagkonto i föreningen.

Vid uttag över 10 000 kr från lagkontot måste lagets ekonomiansvarige avisera detta till info@astrio.nu senast 1 månad i förväg, och vid uttag över 20 000 kr senast 3 månader. Detta kan bli aktuellt vid deltagande i cuper där det ingår mat och logi.

Under perioden oktober till mars bör varje lag vara restriktiva med större uttag då föreningens likviditet är som sämst.

Skuld på lagkontot får max uppgå till 5 000 kr därefter måste detta regleras.

 
Materialleverantörer
Partners
Våra samarbetspartners
Stöd din förening