Nedan beskrivs de riktlinjer som gäller inom BK
Astrio kopplat till ekonomin för respektive lag. Riktlinjerna är reviderade och
beslutade av styrelsen i september 2019.
Sponsring
Med anledning av de avtal och överenskommelser
vi har med våra sponsorer är det viktigt att all sponsring går genom
Marknadskommittén. Alla marknads- och sponsringsaktiviteter i samband med t.ex.
cuper måste därför stämmas av med dem. Hör av er till kansliet, så förmedlar de
kontakt.
Inköp
Materialinköp ska
alltid gå genom föreningens materialansvarige. Alla övriga inköp skall gå via Oscar
Carlson på kansliet.
Ni når Oscar på oscar.carlson@astrio.nu
Cuparrangemang
– ekonomiska fördelningar
Cuparrangemang samt försäljning vid dessa eller
liknande som initieras och genomförs av enskilda lag måste sanktioneras av
styrelsen. Överskottet fördelas enligt styrelsebeslut. Resulterar arrangemanget
i ett underskott får laget stå för detta.
Vid cuper, aktiviteter och andra arrangemang
initierade av föreningen fördelas överskott efter varje enskilt styrelsebeslut
som t.ex. T-cupen, Poolspel eller Grötviks Hamnfest.
Kiosken
Varje
lag ansvarar för varsin kioskvecka som kansliet tilldelar. All information
finns på plats. Sälj gärna hembakat i kiosken när ert lag har kioskvecka. All
försäljning av detta går oavkortat in på respektive lags lagkonto i föreningen.
Registrera under hembakat i iZettle (kioskens kassasystem) Avräkning görs av
kansliet måndagen efter kioskveckan.
Plankiosk vid poolspel
Om
laget som anordnar poolspel har plankiosk ordnas en iPad för att använda
kassasystemet iZettle. Inloggning till WiFi samt kassasystem erhålls från
kansliet.
All
försäljning av hamburgare samt hembakat registreras i iZettle och går oavkortat
till lagets konto i föreningen efter avräkning av kansliet. Inköp till
eventuell hamburgerförsäljning görs av laget. Utlägg mot kvitto. I övrigt säljs
enbart varor från kiosken såsom dryck, korv, godis etc som tas från kioskförråd
och säljs i plankiosken till samma priser som i kiosken.
Seriespel/cuper
Föreningen står för deltagande i seriespel,
poolspel samt DM sanktionerade av HFF eller SvFF. Deltagande i övriga cuper
står laget själv för.
Böter/straffavgift
Utebliven matchrapportering eller att laget
begär WO som medför böter eller straffavgift utfärdat av HFF får laget själv
stå för.
Personliga böter för spelare eller ledare,
utdömda av HFF, andra distriktförbund tillhörande SvFF eller SvFF betalas själv
av bestraffad ledare/spelare.
Kostnad vid avbokning av cuper eller liknande
får laget själv stå för.
Lagkonton
Det får,
enligt Riksidrottsförbundet (RF), inte finnas några uppbyggda lagkassor utanför
föreningen.
Lagkassor
i föreningen är lagets pengar (eller juridiskt sett föreningens) och inte den
enskilde individens. Detta innebär att nytillkomna spelare i ett lag har full
rätt att ta del av lagkassan oavsett om denne har deltagit i försäljningen
eller inte. Spelare som slutar eller byter förening har således inte rätt att
ta del av lagkassan.
För att
insamling av försäljning, cupavgifter etc ska fungera smidigt, bör respektive
lag ha ett uppsamlingskonto, så att endast EN transaktion går över till
föreningen. För samtliga lag finns separata lagkonton, upplagda inom
föreningens bokföring.
Egna
aktiviteter för att tjäna pengar till laget skall godkännas av styrelsen. En
förutsättning är att laget har sålt det som är ålagts att säljas till föreningen
enligt styrelsebeslut. I år gäller försäljning av Sverigelotter, där en person
i laget utses som ansvarar för uthämtning av lotterna hos kansliet. Dessa
lotter faktureras av kansliet till varje enskild spelare.
Vid annan
frivillig försäljning som t.ex Bingolotto, ansvarar en person i laget för
beställning och uthämtning hos kansliet samt att rätt redovisning görs. En
sammanställd inbetalning, märkt med lagnamn och vad inbetalningen avser, görs
efter avslutad försäljning till föreningens bankgiro alternativt swish.
Policy –
uttag från lagkonto i föreningen.
Vid uttag över 10 000 kr från lagkontot
måste lagets ekonomiansvarige avisera detta till info@astrio.nu senast 1 månad i förväg,
och vid uttag över 20 000 kr senast 3 månader. Detta kan bli aktuellt vid
deltagande i cuper där det ingår mat och logi.
Under perioden oktober till mars bör varje lag
vara restriktiva med större uttag då föreningens likviditet är som sämst.
Skuld på lagkontot får max uppgå till
5 000 kr därefter måste detta regleras.