SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
BK Astrio
Officiell hemsida
Ledare

LEDARBREV JUNI
2022-06-15 16:30

Hej allesammans, hoppas allt är bra med er.

 

Verksamheten är i full rulle och det är kul att se att alla är igång med verksamheten på Söndrums IP.

 

Här nedan kommer lite ny information som vi vill att alla tar del av.

 

Bortaställ på vift

Sen ett par veckor tillbaka har vi ett antal bortaställ som är på vift. Det är dels dem svarta ställen i storlek 140, 152 och 164, samt de vinröda ställen i samma storlek. Vi hade varit tacksamma om de som har dessa ställ kan lämna dem till kansliet innan helgen då vi har andra lag som är i behov av dessa.

 

Rutiner efter avslutat träning och match

Vi vill även påminna om rutiner med målen efter avslutad träning och match på alla planer på IP.

 

På fältet är det viktigt att ni ställer tillbaka målen på sin plats för att det ska underlätta i samband med att kommunen klipper planerna. På konstgräset ska målen stå utanför planen på kortsidorna efter att träningen är avslutad, se till att enbart ha så många mål ni är i behov av på planen.

 

Bodar på parkeringen

Som ni kanske har sett har det levererats fyra nya bodar som står på parkeringen. Planen är att dessa ska renoveras och användas som bollförråd av de lag som i dagsläget har sitt material i containern samt de lag som har sina saker i domarrummen. Ett utskick rörande detta kommer att gå ut till samtliga medlemmar i föreningen i början på nästa vecka med en uppmaning om att vi behöver hjälp för att få detta på plats och i drift.

 

Fogis

Vi vill också påminna om att fylla i matchrapporter i fogis. Hittills har ni skött detta jättebra, idag har vi dock fått vår första böter på 500 kr så därav påminner vi er så att vi inte får fler i framtiden.

 

Rutiner med omklädningsrummen

Som ni vet har vi lite logistiska utmaningar när det kommer till omklädningsrummen på IP. Vi vill påminna er om att boka omklädningsrum i boka.se/bkastrio om ni är i behov av att nyttja dem, det gäller även omklädningsrummen i Hallägrahallen. Hör av er på mejl om ni önskar tillgång till Sockerbiten. 

 

Respektera även dem tiderna som ligger bokade av andra lag, har ni ej bokat omklädningsrum när ni kommer till IP så har ni tyvärr inga möjligheter till att byta om. Om det är så att era motståndare behöver omklädningsrum så behöver även detta bokas i boka.se.

 

Skicka gärna med information om det finns omklädningsrum till era motståndare eller inte i samband med att ni har kontakt inför respektive match.

 

Semesterstängt på kansliet

Om ett par veckor går kansliet på semester. Oscar kommer att vara ledig på torsdag och fredag denna vecka, samt vara på semester under vecka 27, 28 och 29 (4-24 juli). Marcelo kommer också att vara ledig under vecka 28 och 29 (11-24 juli).

 

Om det är något som behöver fixas innan vi går på semester är vi tacksamma om ni hör av av under nästa vecka.

 

Om vi inte ses innan vi går på semester vill vi passa på att önska er en fin sommar!

 

Hälsningar, 

Oscar och Marcelo

 
LEDARBREV MAJ
2022-05-04

Nu är vi inne i maj månad vilket också innebär att snart alla lag är igång med sina respektive serier och matcher.

 

Kansliet har gått på högvarv under en tid och det ser ut att fortsätta på samma vis under en period framöver. Detta kan medföra att vi har lite längre svarstider än vanligt vilket vi så klart ber om ursäkt för, men vi hoppas ni har förståelse för situationen.

 

Vi har också noterat att det är många frågor som enkelt kan besvaras genom att navigera sig runt på hemsidan, vi hade varit tacksamma om alla försöker att börja leta information på detta viset innan ni mejlar eller ringer.

 

Här nedan kommer lite annan info som vi vill att alla försöker ta sig tid att läsa vid tillfälle.

 

Kioskansvariga och kioskschema

Kioskverksamheten kommer att starta igång denna vecka, första passet ägde rum igår (tisdag). Alla kioskansvariga för respektive lag har fått ett mejl av Oscar med information, schema med mera under förra veckan, vi hade uppskattat om ni kan dubbelkolla att er kioskansvarige har nåtts av denna information så att allt är förankrat i lagen.

 

Nya matchkläder

Vi arbetar febrilt med att få hit dem nya matchkläderna till alla lag. Kläderna skickades upp till Stadium för att tryckas för ungefär tre veckor sedan, dessvärre har det uppstått lite komplikationer i tryckprocessen som har gjort att vi ännu inte har fått dem till IP än. Efter samtal med Stadium under gårdagen så förväntas en del av kläderna att levereras under slutet av denna vecka för att sedan delas ut till lagen. Vi vet i dagsläget inte i vilket ordning kläderna kommer, dvs vilket lags kläder som kommer först, utan vi hör av oss till respektive lag så fort vi har mottagit era kläder.

 

Om det är något eller några lag som är i behov av kläder i närtid så vill vi att ni hör av er till oss omgående för att vi ska ha möjlighet att lösa detta kortsiktigt. dvs till den kommande helgen.

 

Poolspel

Vi vet att flera lag har planerat för poolspel under säsongen. För att underlätta i vår planering kring planer, kiosk och inköp så hade vi önskat att alla lag som har planerat för poolspel skickar in datum, antal planer och om ni planerar för att exempelvis grilla till Oscar på oscar.carlson@astrio.nu 

 

Grötviks hamnfest

I år kommer Grötviks hamnfest tillbaka, datumen är satta till den 1-2 juli. I vanlig ordning så ska alla lag hjälpa till i någon form och därför behöver vi få in en kontaktperson från respektive lag som ska ansvara för just Grötvik. Vi önskar ha detta till oss senast på måndag nästa vecka (9 maj), skickas till Oscar på oscar.carlson@astrio.nu 

 

 

Fogis (Matchrapporter och trupper)

Vi påminner även om att alla lag måste uppdatera sina trupper i fogis samt att ni måste fylla i matchrapporterna på fogis.se och visa upp denna för domaren digitalt innan varje match. Det räcker med att ni har den i er mobil på internet.

 

Missar något lag detta så belastas förening och i sin tur lagkassan med böter på 500 kr.

 

* För lag som spelar 11v11 rekommenderar vi att ni tar med lappen i fysiskt form eftersom vissa utav er spelar i serier som administreras av andra förbund.

 

Vi ser gärna att ni testar att lösa detta själva först. Det finns även två manualer som kan vara bra att kolla igenom.

Behöver ni hjälp efter att ni har testat själva så är det okej att ni hör av er till oss för hjälp.

 

Träningar och matcher Söndrums IP

Vi är många lag igång på Söndrums IP under veckorna. För att underlätta för varandra påminner vi om att ställa tillbaka målburarna i sina utgångspositioner efter avslutad träning/match. Vänligen hör av er om hjul/nät behöver åtgärdads så tar vi det vidare med kommunen. 

 

Vattenflaskor till alla ungdomslag

Som många av er vet så har vi ett nytt samarbete med Effektiv i Halmstad. Vi och Effektiv har tillsammans köpt in 1000 nya vattenflaskor som kommer att delas ut till alla spelare i föreningen. Vi har börjat få flaskorna till kansliet. Vi behöver att varje lag utser en tränare som tar kontakt med oss och bokar en tid där ni hämtar lagets flaskor. Skicka detta till Oscar (oscar.carlson@astrio.nu) eller Marcelo (marcelo@astrio.nu)

 

Hälsningar, 

Oscar och Marcelo

LEDARBREV MARS
2022-03-08

Hej allesammans, nu är vi inne i mars månad och det närmar sig säsongspremiär. Vi arbetar med att förbättra kommunikationen mellan kansliet och alla ledare i föreningen, ett led i detta innefattar att vi kommer att börja skicka ut månadsvisa ledarnyheter via hemsidan med information som vi anser att ni bör ta del av. Det kan handla om allmänna saker som händer i föreningen eller annat som berör er som ledare.

 

Vi hoppas att ni kan lägga några minuter på att läsa igenom detta vid tillfälle.

 

Kioskansvariga och kioskschema

Nu när pandemin har lagt sig är det dags att starta i gång kioskverksamheten på Söndrums IP. Nytt för i år är att vi kommer att stänga kiosken som idag är belägen på innegården, kioskverksamheten kommer istället att ske i den nya kiosken på fältet samt ytterligare en ny kiosk som tillkommer mellan plan A och B. Oscar sitter och planerar kioskschemat i skrivande stund och innan det skickas ut behöver han få in en kontaktperson för respektive lag.

 

Ni Skickar denna information till Oscar på oscar.carlson@astrio.nu senast nu på söndag den 13 mars.

 

Hallarna cupen

Hallarna cupen kommer att genomföras lördag 23:e april på Söndrums IP. Vi eftersöker frivilliga som kan tänka sig att hjälpa till under cupen. Hör av er om ni skulle vara intresserade. Ni kan läsa mer om Hallarna cupen genom att klicka på följande länk: https://www.astrio.nu/sida/?ID=262938

 

Tisdag 22 mars, BKA Herr – HBK U21

Vi påminner om att våra herrar spelar tisdag 22:e mars mot HBK på Söndrums konstgräs från 17:30 – 20:00. Således uteblir träningarna efter 17:30 denna kväll. Vi ser gärna att så många som möjligt tar tillfället i akt och tittar på matchen.

 

Hemmamatcher på IP

Så fort alla spelscheman är släppta av Hallands FF behöver ni sätta fart med att kontakta era motståndare för att sätta speldatum och avsparkstider. Ni bokar in alla era matcher i vårt bokningssystem boka.se där ni bokar plan, ha i åtanke att det inte är ok att spela hemmamatcher på träningstider utan dessa spelas på helger.

 

Mer information kring hur bokningssystemet fungerar och så vidare finns att läsa på hemsidan, läs mer genom att klicka på följande länk: https://www.astrio.nu/sida/?ID=285979

 

Utöver ovan så ser vi gärna att ni i så stor utsträckning som det är möjligt lägger era matcher på tider där det inte krockar med dam och herrlagets hemmamatcher. Detta är dels för att logistiken på IP ska fungera så smidigt som möjligt, dels för att vi vill att ni som ledare men även våra barn och ungdomar ska ha möjligheten att gå på hemmamatcherna (ledare & spelare har fritt inträde).

 

Dokumentfliken ledarsidan

På hemsidan under fliken ”ledare” finns det en underrubrik som heter ”Dokumentbank”. Vi arbetar för tillfället med att uppdatera denna med aktuella dokument och mallar som är nödvändiga för er att ha tillgång till.

 

Det som vi har laddat upp idag som kan vara bra att veta är:

 

Mall PP f möte

Det finns en färdig powerpoint mall som ni kan använda till era föräldramöten. Skulle ni vilja kommentera med egna slides i den går det förstås alldeles utmärkt att redigera utifrån tycke och smak.

 

Bokning olearys (faktureringsunderlag)

Om ni ska boka en lagaktivitet på O`Learys så behöver ni skicka in ett underlag till dem innan bokning. Denna mall finns nu på dokumentsidan och det är ni som ansvarar för att denna skickas in. Har ni frågor kring detta kan ni mejla Oscar.

 

SportAdmin ledarapp/medlemsapp

Vi påminner om att ladda ner SportAdmin appen och uppmana föräldrarna att använda den. Läs mer genom att klicka här: https://www.astrio.nu/nyheter/?ID=21063&NID=881014

 

Vi har även laddat upp en manual för medlemsappen respektive ledarappen i dokumentbanken.

 

Fogis

HFF kommer under 2022 att bötfälla lag som ej fyller i Fogis (500 kr). Detta gäller för spelform 7v7 och uppåt. Vi uppmanar er att tidigt uppdatera era lag i fogis. Behöver ni hjälp med inlogg m.m. får ni gärna höra av er till oss. Vi har dubbelkollat med förbundet och det räcker att ni fyller i den digitalt. Således behövs ej den fysiska lappen som vi tidigare kommunicerat. För lag som spelar 11v11 rekommenderar vi att ni tar med lappen i fysiskt form eftersom vissa utav er spelar i serier som administreras av andra förbund.

 

Vi ser gärna att ni testar att lösa detta själva först. Det finns även två manualer som kan vara bra att kolla igenom.

Föräldramöten

Vi vet att många lag planerar att ha föräldramöten inom en snar framtid vilket vi tycker är väldigt bra. Vi vill därav påminna er om vissa informationspunkter från föreningen som vi vill att ni tar upp på dessa möten, detta för att föräldrarna ska få informationen muntligt och inte bara via mejl från oss.

 

Det första vi vill att ni påminner föräldrarna om är att vi även i år kommer att sälja Sportlotter (10 lotter per medlem). Möjligheten till friköp finns ej. Mer information om detta skickas ut av kansliet.

 

Påminn gärna dem om att läsa igenom föreningens riktlinjer, policys samt verksamhetsplan då det är dessa dokument som ligger till grund för allting vi genomför under året.

 

Matchkläder

Matchkläderna är beställda och vi arbetar för tillfället med att fastställa den sista reklamen som ska vara på dessa innan de kan lämnas ut för användning. Vår plan är att kläderna ska delas ut en vecka innan seriepremiären i maj. Fram till dess använder ni det befintliga stället.

 

Laholms FK Beachsoccer Turnering

Vi vill även passa på att marknadsföra Laholms FK:s Beachsoccer turnering som sker i sommar. Ni hittar mer information samt inbjudan från Laholms FK via följande länk.

 

Inbjudan Laholms FK Beachsoccer

LEDARINFORMATION V.7
2022-02-17 14:00

Hej allesammans, hoppas att allt är bra med er! 

 

UTBILDNINGAR 2022

 

Leda laget

Samtliga ledare som ska leda lag, med spelare upp till 19 år, i match ska före säsongen genomgå en utbildning i den spelform laget spelar i 3v3, 5v5, 7v7, 9v9 och 11v11. 

 

Utbildningen är ca 3h och den kan genomföras fysiskt eller digitalt. För spelformen 9mot9 och 11mot11 sker detta i HFF centrala utbildningar.

 

Ni hittar ytterligare information och anmäler er själva genom att klicka här

 

Tränarutbildning C 

Tränarutbildning C är en bra och nyttig utbildning för tränare och ledare på alla nivåer. 

 

Spelarutbildningsplanen rekommenderar utbildningen från spelform 3 mot 3.

Kursen vänder sig till tränare för barn upp till 12 år samt ungdoms- och seniortränare som påbörjar sin tränarutbildning. Tränarutbildning C är det första steget i den nya tränarutbildningen som innehåller ett ungdomstränarspår och ett seniortränarspår. Oavsett vilket spår man väljer startar utbildningen med en kurs som heter SvFF Tränarutbildning C.

 

Ni hittar ytterligare information och anmäler er själva genom att klicka här

 

Lägg gärna en blänkare till oss när ni har anmält er så vi kan notera det också. 

 

TRÄNINGSTIDER SOMMARSÄSONG 

Vi börjar att planera inför sommarsäsongen där vi äntligen kan nyttja hela Söndrums IP. Vänligen kom in med önskemål om träningstider för detta. Vi ser gärna att ni har samma tider som ni hade förra året. Undrar ni hur tränade förra året är ett tips att kolla i ert lags kalender och backa bakåt ett år. 

 

Mejla detta till marcelo@astrio.nu 

 

SPORTBOLL 

För våra tjejer och killar födda 2013,2012 & 2011,2010 erbjuder vi sportlovsfotboll på Söndrums IP. Berörda lag får gärna föra denna information vidare till sina spelare. Läs mer här

 

/M&O

INFORMATION ANGÅENDE PLOGNING OCH ANVÄNDNING AV KONSTGRÄSPLANER
2022-02-09 15:28

Här kommer information från Halmstads Kommun rörande vinterskötsel av konstgräsplanerna.

 

Med anledning av att det kommit in frågor hur vi plogar våra konstgräsplaner vid snöfall kommer här ett förtydligande av vår skötselrutin.

 

När det kommer till skötsel av konstgräsplaner så har vi både myndighetsbeslut som vi måste rätta oss efter men också ett antal interna rutiner.


I dessa interna rutiner är elitfotboll (i dagsläget HBK herr) undantaget, då deras verksamhet prioriteras högst.

 

Rutin vid snöfall
Vid pågående snöfall plogar vi inte planerna, såvida inte bedömning görs att det kommer att komma så mycket snö att vi sedan få svårt att få bort det om vi väntar. Det samma gäller om väderprognosen visar att det inom några dagar kommer att falla så pass mycket mer snö att det kommer krävas en ny plogning. Om prognosen framåt visar plusgrader och bedömning görs att snön kommer att försvinna av sig själv inom några dagar, så plogar vi inte.


Som förening är det viktigt att tänkta på att inte bedriva någon verksamhet när det ligger snö på planen. Då trycks snön ner och det blir isbildning som i sin tur tar längre tid att försvinna.

Tumregeln som vi utgår ifrån i alla dessa lägen är tre dagar, men kan variera lite beroende på vilken del av vintersäsongen vi är i.

 

Frågor skickas till sin förening
Om det snöar skickar bokningsenheten på kommunen ut information till varje förening via mail så fort vi fått en tillräckligt bra bild över väderläget.
Frågor om när och om en plan kommer att plogas ska skickas till föreningarna. Inte till Halmstads kommun och personalen som sköter driften.

 

Prioriteringsordning
Vid snöfall prioriteras först och främst gångvägar för att alla ska få en trygg och säker framkomlighet till sina arbetsplatser och skolaktiviteter.
Planerna plogas enligt en prioriteringsordning där vi följer divisionstillhörighet.

Slitage
En viktig anledning till att vi inte ger oss ut och plogar omedelbart efter snöfall är att varje plogning medför ett stort slitage på planen och att den därmed får sämre kvalitet och en betydande förkortad livslängd. När vi plogar så skrapar vi dessutom upp stora mängder med granulat som bland annat har funktionen att hålla uppe grässtråna på planen. Detta innebär att ett utökat slitage fortsätter fram tills att det läggs på mer granulat.  Eftersom utbyte av konstgräsen sker efter x antal år och inte kopplat till slitage, så är det också vårt ansvar att se till att planerna håller så bra kvalitet som möjligt under dessa år.

Mikroplaster ska inte spridas i naturen
För att få använda konstgräsplaner är det viktigt att det inte sker någon spridning av mikroplaster ut i naturen. Just snöplogning är den enskilt största risken för spridning av granulat då granulatet fastnar i snön som i sin tur sätter sig på traktorer och bilar. Det är också mycket viktigt att verksamheten/föreningarna tar ett stort ansvar genom att strikt följa de anvisningar som finns på skyltarna vid utgångarna. Skulle man trots detta få med sig granulatkorn hem eller in i omklädningsrum, så ska det slängas i papperskorg. Det ska inte spolas ner i duschbrunnar eller hamna i tvättmaskinen.

 

Ekonomi/personal
Att göra i ordning en plan efter ett snöfall tar tid och kräver stora resurser. Därför gäller det att vi är kloka och plogar när det verkligen behövs.

 

Tillsammans hjälps vi åt
Vårt mål är alltid att skapa så bra förutsättningar som möjligt för er tränare, ledare, spelare och anställda. Det är vårt jobb och det är vi stolta över! Även om vi inte alltid lyckas tillmötesgå alla önskemål eller göra alla nöjda, så gör vi det vi kan med de resurser som vi förfogar över.

Om ni har några önskemål, klagomål eller glädjerop så önskar vi att ni framför det till kontaktpersonen i er förening så att det kommer till vår kännedom.

 

Tack för att du tog dig tid att läsa igenom detta och för visad förståelse.
Vi passar också på att önska er stort lycka till inför säsongen 2022!

 

Vänlig hälsning
Personalen på Idrott centrum genom
Oscar Andreasson, gruppchef

STATUS KONSTGRÄSPLANER 3/2
2022-02-03 14:23

Här kommer nyligen utskickad information från teknik- och fastighetsförvaltningen:

 

I nuläget känns det högst osäkert huruvida konstgräsplanerna kommer att vara spelbara ikväll.

Det ligger fortfarande lite snö kvar på planerna och frågan är om regnet hinner smälta bort snön idag. 

 

Vi uppmanar lagen som tränar idag på Söndrums IP att hitta alterntiva träningsformer. Träningarna på konstgräset idag är således inställda och avbokade för våra ungdomslag. 

 

Hälsningar, 

M&O 

Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
BK Astrio, 24/06 08:00 
BK Astrio, 20/06 14:30 
 
LADDA NER SPORTADMINS MEDLEMSAPP
Officiella leverantörer
PARTNERS
Stöd din förening