BK Astrios
verksamhet bygger på stort ideellt engagemang och en av våra viktigaste
framgångsfaktorer för klubbens fortsatta utveckling är våra helt fantastiska
barn- och ungdomsledare.
Våra ledare
bidrar till att barn- och ungdomar i vårt upptagningsområde ges möjlighet till
en aktiv fritid och är dessutom föreningens främsta språkrör för vår
verksamhetsfilosofi.
Som ledare i
BK Astrio ska man ha förståelse för vår verksamhetsfilosofi och med hjälp av
den alltid agera som en ambassadör för föreningen och vår verksamhet. BK Astrio
ser gärna att alla som vill engagera sig som ledare i en strävan efter att
utveckla BK Astrio och vara en bra förebild för alla barn och ungdomar i vår
verksamhet.
Alla ledare
i BK Astrio i självklart medlemmar i föreningen och betalar därför in
medlemsavgift. I gengäld ger BK Astrio utbildningar, ledarkläder, ledarmiddag
med mera.
I
nedanstående stycken hittar du information som berör ledare. Vid andra
frågor så är du välkommen att ta kontakt med personalen på kansliet
(kontaktuppgifter här), de finns till för att göra din vardag på Söndrums IP så
enkel och friktionsfri som möjligt.
Träning
Träningsschema
läggs utefter perioderna januari-april
(försäsong), augusti-oktober (normalsäsong) och oktober-december (eftersäsong).
Hänsyn tas till aktuell årstid, spelarnas ålder, tillgång till träningsytor,
externa lag samt direktiv från Halmstad kommun.
BK
Astrios verksamhet bedrivs på Söndrums IP under normalsäsong (planerna B-H
primärt), se plankarta. Under efter- och försäsongen bedrivs verksamheten på
olika konstgräsanläggningar i Halmstad kommun, exempelvis Halmstad Arena,
Skedala IP och Kärlekens IP. Vår ambition är att våra yngsta lag ska bedriva
sin verksamhet inomhus som i Hallägrahallen eller kombihallen under dessa två
perioder.
Eftersom
att förutsättningarna för träning skiftar under årets gång så kan både hel- och
halvplanslösningar tillämpas beroende på utbud och efterfrågan efter diverse
fotbollsplaner, gäller både natur- och konstgräsplaner.
Det är av största
vikt att ledarna kontaktar Marcelo på kansliet när en träningstid inte nyttjas
för vidare rapport till kommunen. Då majoriteten av de anläggningar vi nyttjar
är kommunala, all tränings- och matchbokning sker i tätt samarbete mellan BK
Astrio och Halmstads Kommun.
Matcher
Schemat för
seriematcher planeras av respektive åldersgrupp och våra hemmamatcher ska
primärt spelas på helger men självklart med en viss flexibilitet.
Eventuella
träningsmatcher planeras av varje enskild åldersgrupp, kontakta kansliet för
vidare information gällande lediga plantider och eventuell
domartillsättning. Vi uppmanar våra lag att i så stor utsträckning som möjligt
hålla sig till det spelschema som läggs för att på så vis underlätta klubbens
arbete med plan- och domartillsättning. Eventuella matchändringar måste
förankras med kansliet i så god tid som möjligt.
Domare
BK Astrio
tillsätter domare till samtliga hemmamatcher för pojkar och flickor 7-14 år.
Det är BK Astrios unga domare som dömer samtliga hemmatcher i nedanstående
spelformer.
- 3 mot 3
- 5 mot 5
- 7 mot 7
- 9 mot 9
Det är av
största vikt att rätt typ av ledarskap utövas gentemot dessa killar och tjejer
för att därigenom hjälpa dem i deras utveckling som domare.
Våra ledare
ska alltid fungera som stöd för domarna, Söndrums IP ska alltid upplevas som en
trygg plats att döma matcher på.
Föreningen
erbjuder våra domare möjlighet för vidareutbildning och vår vision är att även
kunna erbjuda uppgradering till att kunna döma 11-mannamatcher. Domarens namn
och telefonnummer finns inlagt vid respektive match i kalendern på hemsidan.
De äldre
lagens matcher döms av domare tillsatta av Hallands FF och denna tillsättning
syns i FOGIS. Glöm inte att meddela aktuell domare om eventuella matchändringar
(exempelvis WO).
Cuper
Texten bearbetas.
Inloggning Sportadmin och Fogis
Sportadmin
är klubbens medlemsregister och varje lag ansvarar för att hålla sin trupp
uppdaterad med närvaro etc.
FOGIS är
Svenska Fotbollförbundets elektroniska verktyg för spelarregistering,
matchrapportering och spelarövergångar. I FOGIS finns även kontaktuppgifter
till motståndarlagets ledare.
Alla spelare
som är aktiva i BK Astrio ska finnas med både i Sportadmin (från start) och
FOGIS (spelare 9 år och äldre). För att kunna hantera dessa två verktyg krävs
speciella inloggsuppgifter, dessa delas ut centralt av klubben. Kontakta
kansliet för mer information.
Ledarutbildning
BK Astrio
Klubben
sätter ett stort värde i att erbjuda våra ledare goda utbildningsmöjligheter för
att på så sätt ge dem rätt typ av verktyg för att kunna bedriva en bra och
kvalitativ verksamhet, i enlighet med BK Astrio verksamhetsfilosofi.
På
fotbollssidan bistår vi med nedan utbildningar med hjälp av Hallands FF:
- Grönt kort
- Tränarutbildning
C
- Tränarutbildning
B ungdom
Vid önskan
om vidareutbildning fattar vi beslut tillsammans, utifrån en lösning som gynnar
både förening och ledare.
BK Astrio
uppmanar alla lag att sätta upp en administrativ struktur enligt nedan. Detta
för att tydliggöra både inom laget och gentemot föreningen att samtliga roller
är täckta samt vem som är kontaktperson i respektive område. De olika rollerna
kan med fördel innehas av föräldrar för att i så stor utsträckning som möjligt
avlasta ledarna som i första hand ska fokusera på aktiviteter kopplade till
träning och match. Följande
funktioner ska finnas namngiva till kansliet och presenteras på lagets
kontaktsida.
- Huvudtränare - Har det
huvudsakliga ansvaret för planering och genomförande av träningar och matcher.
Kontaktperson i fotbollsfrågor.
- Hjälptränare - De som tränar och instruerar barnen och ungdomarna i träning och match.
Som instruktör krävs att man har tränarutbildning på den nivå som motsvarar
åldersgruppen man tränar.
- Ekonomiansvarig - Ansvarar för lagets ekonomi och hanteringen föreningens obligatoriska
försäljningsuppdrag. Kontaktperson för ekonomikommittén.
- Lagledare - Administrativt
ansvarig för laget och kontaktperson kring allmänna frågor kopplat till
lagverksamheten.
- Materialansvarig - Ansvarar för lagets material och förråd. Är
kontaktperson för kansliet i frågor som rör materialbeställningar, matchställ,
förråd etc. Materialansvarig ansvarar också för att det finns ett roterande
schema för tvätt av matchställ.
- Trivselgrupp
- Utöver detta
rekommenderas att laget etablerar en trivselgrupp som kan
hantera gemensamma aktiviteter för laget samt kioskförsäljning vid arrangemang
som poolspel.
I samband
med matcher bör en förälder utses att vara matchvärd. Matchvärdens
uppdrag är att säkerställa att planen är i sin ordning och välkomna domare och
motståndarlag till Söndrums IP.