Hej alla, hoppas att allt är bra med er och att ni haft en bra start på sommarsäsongen - kul att se er alla på HELA Söndrums IP! Nedan kommer lite blandad information som. Fortsätt med allt ert fantastiska arbete som ni gör för våra barn och ungdomar!
RIKTLINJER UNDER OCH EFTER TRÄNINGAR/MATCHER PÅ SÖNDRUMS IP
Följande riktlinjer ber vi er ledare att tänka på vid träningar på våra gräsplaner, dessa är framtagna för att vi ska kunna få en jämn belastning och på så sätt få så bra förutsättningar som möjligt till att ha spelbara planer under hela grässäsongen.
LÖP- OCH STEGÖVNINGAR UTANFÖR PLANEN
Ifall att ni ska utföra övningar där ni enbart ska löpa eller använda stegar på något sätt så ska dessa ske utanför de kritade området på gräsplanerna.
SPRID UT TRÄNINGEN PÅ HELA GRÄSYTAN
Ett träningspass delas vanligtvis upp i tre delar á 20–30 minuter. Vi vill att ni strävar efter att alternera ytorna efter varje avslutad tredjedel för att på så sätt erhålla en jämnare belastning på hela planen. Det är väldigt viktigt att ni inte bedriver er träning på enbart en och samma yta, och framförallt inte i mitten av planerna. Vi ser gärna att ni i den mån det går bedriver era spelövningar så nära hörnen av planen som möjligt och undviker målområdena.
EFTER AVSLUTAT TRÄNINGSPASS
- Efter varje avslutat träningspass vill vi att ni tar en gemensam nedjogg med laget. Detta för att platta till och jämna ut eventuella tovor som uppstått i samband med träningen.
- Målen skaefter avslutad träning ställas upp på hjulen samt ställas till rätta på den plan dem flyttats ifrån (förutsatt att målet har hjul). Detta i syfte för att underlätta för varandra och hjälpas åt.
- Efter avslutat träningspass ska skräp, kläder och vattenflaskor plockas bort från planen. Var noga med att samla laget efter träningen och påminna om att de ska få med eventuella kläder samt vattenflaskor hem från träningen.
FÖRDELNING AV FOTBOLLSMÅL PÅ IP
Nedan finner ni fördelningen av mål på våra fotbollsplaner utifrån antal och storlek, vi vill att alla hjälps åt så att mål hittar tillbaka till sin ursprungsposition efter avslutad träning eller match.
Klicka här för att se plankartan.
PLAN C
- 2 st. 11 mot 11 mål.
PLAN D
- 2 st. 11 mot 11 mål
- 2 st. 7 mot 7 mål.
PLAN E
- 2 st. 7 mot 7 mål.
PLAN F
- 2 st. 7 mot 7 mål.
PLAN G
- 2 st. 7 mot 7 mål
- 4 st. 5 mot 5 mål.
PLAN H
- 2 st. 7 mot 7.
- 4 st. 5 mot 5 mål.
KONSTGRÄSET
- 4 st. 7 mot 7.
- 4 st. 11 mot 11 mål.
RUTINER MED OMKLÄDNINGSRUMMEN
Som ni vet har vi lite logistiska utmaningar när det kommer till omklädningsrummen på IP. Vi vill påminna er om att boka omklädningsrum i boka.se/bkastrio om ni är i behov av att nyttja dem, gäller även omklädningsrummen i Hallägrahallen (dubbelkolla via mejl då vi bokar denna direkt mot kommunen och behöver en bekräftelse). Hör av er på mejl om ni önskar tillgång till Sockerbiten.
Ni ledare säkerhetsställer att ni lämnar omklädningsrummet sist (efter avslutad aktivitet) och att det ser OK ut innan ni låser och hänger tillbaka nyckeln. Glöm ej att låsa in till duscharna också – vi har dessvärre haft några enstaka fall av stöld och skadegörelse.
Respektera även dem tiderna som ligger bokade av andra lag, har ni ej bokat omklädningsrum när ni kommer till IP så har ni tyvärr inga möjligheter till att byta om. Om det är så att era motståndare behöver omklädningsrum så behöver även detta bokas i boka.se.
Skicka gärna med information om det finns omklädningsrum till era motståndare eller inte i samband med att ni har kontakt inför respektive match.
MATCHDAG FÖR DAM OCH HERRLAGET
I samband med att dam & herrlaget spelar sina hemmamatcher på Söndrums IP är alla omklädningsrum på innergården uppbokade två timmar före avspark samt två timmar efter avspark. Detta beror på att våra omklädningsrum samt ordinarie domarrum är för små. Under dessa dagar så bokas våra barn- och ungdomslag in i Hallägrahallen samt sockerbiten i så stor utsträckning som det går.
UTBILDNINGSKVÄLL TILLSAMMANS MED COERVER COACHING
Som ni säkerligen har sett skickade vi ut en kallelse till måndag 29 maj 18:00 på Söndrums IP där vi kommer att ha en utbildningskväll tillsammans med Coerver coaching. Vi kommer att ha 1 timma teori och 2 timmar praktik på konstgräset. Se till att försöka planera in detta. Alla ledare är förstås välkomna men ni som driver träningar och matcher är detta av extra vikt. Kom ombytta i Astrioprofilerade träningskläder.
MATERIAL ATT LÅNA
Vi har fått in ett antal pop-up mål som finns för er att låna när ni bedriver era träningar. Vi har hängt upp några i garaget samt i förrådet där vi pumpar bollarna. I det vita skåpet jämte pumpen finns även stegar, platta koner, gummiband etc. som finns att låna. Vi saknar en uppsättning vita platta koner sedan innan.
HJÄRTSTARTARE
Om olyckan mot förmodan skulle vara framme så finns det en hjärtstartare i huvudentrén till klubbhuset, vi tackar SaveLife i Halmstad för lånet av denna.
FOGIS
HFF kommer att bötfälla lag som ej fyller i Fogis (500 kr). Detta gäller för spelform 7v7 och uppåt. Vi uppmanar er att uppdatera era lag i fogis. Behöver ni hjälp med inlogg m.m. får ni gärna höra av er till oss. Vi har dubbelkollat med förbundet och det räcker att ni fyller i den digitalt. För lag som spelar 11v11 rekommenderar vi att ni tar med lappen i fysiskt form eftersom vissa utav er spelar i serier som administreras av andra förbund.
Vi ser gärna att ni testar att lösa detta själva först. Det finns även två manualer som kan vara bra att kolla igenom.
Önskar er en go helg!
/Marcelo, Martin, Gianni