Vid årsskiftet inleddes inom BK Astrio en process i syfte att utveckla organisationen, ledarskapet och delaktigheten inom föreningen.
En angelägen och prioriterad del är att skapa en spelarutbildning med en tydlig röd tråd och som genomsyras av teknikträning och utveckling i fokus. Denna del inleddes för ett par veckor sedan under ledning av Dennis Stjärnfält från Coerver coachning. Fortsättning följer från augusti.
Styrelsen har även prioriterat åtgärder för att hantera köer som uppstått inom flera årskullar. Detta är en komplex fråga som föreningen måste hantera på ett genomtänkt sätt. Utredningen presenteras inom kort samtidigt som olika åtgärder genomförs i dialog med berörda ledare. Dessutom pågår fördjupad dialog med kommunen angående omedelbart behov av träningsytor under vinterhalvåret.
Den nyvalda styrelsen som varit formerad under tre månader har beslutat att utvecklingsarbetet skall genomföras inom kommittéer. Följande uppdrag och områden har fördelats:
Barn - och ungdomskommitten - Cornelia Larzénius ordförande , Sandra Gullander, Helen Nilsson, Malena Käck, Anna- Karin Josefsson, Daniel Andersson.
- Skapa organisering för samspel och dialog inom Barn- och ungdomsverksamheten
- Säkerställande av utbildningsplaner - skapande av systematisk spelarutveckling
- implementering av Coerver - coaching.
- Unga ledare och domare, utbildningsinsatser och uppföljning
- Lägerverksamhet
- Uppföljning/ utvärdering av ungdomsverksamheten (spelare, föräldrar och ledare)
- Fördjupad dialog med ledare och tränare
- Genomföra och utvärdera Hallarna cup.
- Ledarutveckling och rekrytering av ungdomstränare och ledare
- Genomföra dialogmöten utifrån genomlysningen ungdomsverksamheten hösten 2022
Resursperson: Martin Gibson, ungdomsansvarig
Ekonomi- och marknadskommitten - Björn Ahnqvist ordförande, Jan Rademaekers, kassör, Jan Melin, Alexander Petersson, (samt Anders Rane och Ola Johansson i arbetsgruppen; ”Hamnfesten”)
- Utveckla BK Astrios marknadsarbete och samarbete med företag och sponsorer.
- Evenemang och förbättrad matchinramning
- Hamnfesten i Grötvik - leda och organisera hamnfesten som vilat sedan 2019 pga pandemin. Hamnfesten genomförs 30/- 1/7. Den 30 juni firas även föreningens 90 -års jubileum.
- Lotterier
- Ekonomisk planering och uppföljning
Resursperson: Björn Jingblad, Tf kanslichef
Söndrums IP - kommittén - Gianni Izetbegovic, Jan Melin, Helen Nilsson
- Utveckla och anpassa idrottsplatsen i samverkan med kommunen/ skolan
- Driftsfrågor kring anläggning, kansli och byggnader
Resursperson: Björn Jingblad, tf Kanslichef
Seniorkommittén - Mats Jingblad, ordförande, Gianni Izetbegovic, Daniel Andersson (samt ledarna)
- Ansvara för att seniorverksamheten har ändamålsenliga resurser och bedrivs inom föreningens riktlinjer
- Rekrytering av tränare till U - och representationslagen.
- Skapa förutsättningar för föreningens u - spelare att ta steget från u – spelare till senior.
- Logistik och planering inför dam och herr lagens matcher samt tillsammans med ek – och marknadsgruppen utveckla, planera och genomföra matcharrangemang
Resursperson: Marcelo Farías
Dessutom finns en nyinrättad "Utvecklingskommitte" med ansvar för riktlinjer, policies och olika ”framtidsfrågor”.
Utvecklingskommitten - Mats Jingblad, ordförande, Björn Ahnqvist, Cornelia Larzenius, Helen Nilsson och Gianni Izetbegovic.
- Skapa en mer sammanhållen utbildning av spelare och ledare – en tydlig utbildningsplan som genomsyrar hela föreningen.
- Visioner och målsättningar inför framtiden
- Samverkan med Vapnö IF - utvärdering och omprövning
- Värdegrundsarbete - dialog och samspel kring grundläggande värderingar
- Ökad delaktighet och engagemang från medlemmar och föräldrar – basen av ideella krafter, utöver tränare och ledare kring lagen, behöver bli starkare
- Principiella frågor exempelvis kring fördelning av planer och träningstider
- Kansliets uppdrag, organisation, och bemanning
- Policy och åtgärder för att undvika köbildning beroende på nuvarande och kommande årskullar kring 50-60 ungdomar / lag.
- Samverkan med skolan
- Projekt kring att förebygga psykisk ohälsa
- Samverkan och gemensamma förhållningssätt
- Samarbeten kring kompetensutveckling
Resursperson: Björn Jingblad, tf kanslichef, samt medverkande från Sisu.
Arbete kommer att pågå under 2023 och delrapporter kommer att redovisas på hemsidan.
Välkomna till ett fortsatt spännande år i BK Astrio!
För styrelsen I BK Astrio
Mats Jingblad
Ordförande