Att vara domare i BK Astrio
Tänk på att det är ett jobb att vara domare – kom väl förberedd och i god tid till ditt uppdrag.

På den här sidan har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna kring att vara domare. 
Har du fler frågor – hör av dig till Marcelo (070-458 00 28) eller Helene (070-844 84 47).

 
Vad ska jag göra om jag blir sjuk eller får förhinder precis innan matchen?
Om du blir sjuk eller får förhinder är det viktigt att du hör av dig till Helene (070-844 84 47) eller Marcelo (070-458 00 28) Om du vet någon kompis som kan ta matchen istället får du gärna meddela det.
 
Hur ska jag förbereda mig?
Innan matchen är det bra om du tittar i bokningssystemet så du vet var matchen ska spelas och vilket lag du ska döma. Dubbelkolla också att det är du som står som domare. Ta med dig visselpipa, klocka och ditt gröna kort. Ta gärna på dig Astrio-kläder. Om du saknar en klocka kan du låna på kansliet. Då måste du höra av dig i god tid innan matchen (info@astrio.nu eller 035-363 16). Domartröjor och block finns i skåpet till höger om bollpumpen på IP, be någon ledare öppna för dig om det är låst.
 
Hur får man döma poolspel?
För de här tillfällena görs ett särskilt schema. Schemat publiceras på hemsidan och de domare som ska döma får information om det via sms.

Hur mycket får jag i ersättning och hur gör jag för att få pengarna?
Ersättningen beror på vilken typ av matcher du dömer, se nedan.
5-manna (poolspel): 2 kronor per matchminut
7-manna: 2 kronor per matchminut
9-manna: 200 kronor per match
11-manna: 300 kronor per match

Efter att du har dömt en match ska du fylla i rapporten för dömda matcher (excel-fil - öppnas i nytt fönster). Skicka sedan den ifyllda rapporten till kansliet, info@astrio.nu.
Rapporten ska lämnas in månadsvis så du kan samla ihop alla månades matcher innan du skickar in det till kansliet. När rapporten har kommit in betalas pengarna ut till det konto som du har angivit.
Domarmötet 5/4 är inställt!
2017-04-05 10:13
Det tidigare utannonserade domarmötet 5/4 är inställt på grund av att Marcelo är bortrest. Det blir ett nytt möte och vi återkommer när vi vet datum och tid.
Att boka matcher och domare - viktig information inför säsongen
2017-03-22 11:49

 

Nu är det snart dags att påbörja arbetet med att boka in säsongens matcher. Inför den här säsongen är det som vi har informerat om tidigare lite nyheter vad gäller hur planer och domare ska bokas. Det är många matcher som ska spelas in och många domare som ska bokas in så för att det här ska fungera är det viktigt att vi allihop är noggranna och följer punkterna nedan.

 

Tisdagen den 28 mars mellan 18-19 kommer vi att köra en genomgång av det nya bokningssystemet samt information om domartillsättningen. Det tidigare utannonserade domarmötet den 5 april är inställt! 

 

När du ska boka in en match ska plan och omklädningsrum bokas i det nya bokningssystemet (mer information finns här). Det är viktigt att du i bokningen inleder med att skriva MATCH och därefter namnet på laget och tid för matchstart. (exempel Match: P05, Matchstart: 11.00). OBS! Du behöver inte boka domare i samband med att du bokar matchen - boka bara plan och omklädningsrum. Efter den 15 april kommer föreningens domare att fördelas på de matcher och poolspel som är inrapporterade till kansliet och/eller inlagda i Fogis. När domartillsättningen är gjord kommer bokningen uppdateras med vilken domare som kommer att döma er match. Målsättningen är att det kommer vara en grupp domare knutna till varje lag. 

 

Domartillsättningen ser lite olika ut beroende på åldersgrupp.

  • För er som spelar poolspel och seriespel i föreningsregi (P/F7-P/F10):
    Anmäl till kansliet när ni ska ha poolspel samt antal matcher i spelschemat så kommer domare att tillsättas utifrån det. Anmäl i god tid men senast den 15 april.
     
  • För er som spelar seriespel i Hallands fotbollsförbunds regi (P/F11-P/F14):
    Den 15 april ska samtliga matcher vara rapporterade i Fogis. Därefter kommer en domartillsättning att göras utifrån de datum som ligger inlagda i Fogis. Era bokningar i bokningssystemet kommer att uppdateras med vem som ska döma matchen.

Om det tillkommer matcher efter den 15 april är det viktigt att ni meddelar kansliet.

 

Inför hösten kommer vi att utvärdera detta och göra eventuella justeringar så att det här flyter på så smidigt som möjligt.

 

Har ni frågor så hör av er till Marcelo (marcelo.farias.89@gmail.com eller 0704-580028).

 

 

Inbjudan Ledarutbildning 2017
2017-01-18 10:30


 

Inbjudan till ledarutbildning för ungdomar från 15 år 

I BK Astrio utbildar vi inte bara spelare utan även ledare. Alla ungdomar från 15 år och uppåt som är intresserade av att vara ledare i föreningen är välkomna till en ledarutbildning onsdagen den 8 mars mellan 17 och 20 på Söndrums IP. För er som tidigare har gått utbildningen kommer det att vara en fortsättningskurs onsdagen den 15 mars mellan 17 och 20. 

De som har gått utbildningarna kommer att få möjlighet att jobba på

Sommarlägret och/eller med Fotbollsskolan. Om du tidigare har varit ledare för Fotbollsskolan och/eller på Sommarlägret ska du anmäla dig till fortsättningskursen ovan.  

Fotbollsskolan är för barn mellan 4 och 6 år, träningen sker på söndag förmiddagar från maj-september samt vinterträning inomhus i Hallägrahallen. Astrios sommarläger riktar sig till barn mellan 7 och 11 år och genomförs första och sista veckan på sommarlovet. 2017 kommer det även att genomföras ett läger som riktar sig till åldrarna 12-14 år. Som ledare för fotbollsskolan och sommarlägret får man en viss ersättning. Anmälan görs till kansliet info@astrio.nu senast den 19 februari. 

Om du är intresserad av att arbeta som ledare under 2017 men har förhinder vid detta tillfälle så hör av dig till kansliet. Har du frågor och funderingar kring utbildningen är du välkommen att höra av dig till kansliet så förmedlar de kontakt med rätt person. 

 

Hälsningar Ungdomssektionen 

 

Inbjudan till domarutbildningar våren 2017
2017-01-18 10:07
BK Astrio - Fotbollsklubben i Söndrum Halmstad


Inbjudan till domarutbildningar våren 2017

 

I BK Astrio utbildar vi inte bara spelare utan även domare. Domarutbildningen sker i ett antal
steg där man börjar att döma 5-manna matcher för att sedan gå vidare till 7-manna, 9-
manna och så småningom 11-manna.

Steg 1: Att döma 5-manna och 7-manna. Den här utbildningen riktar sig till alla medlemmar
från 13 år (födda 2004) som är intresserade av att döma matcher i föreningen under 2017.
Man börjar att döma 5-mannamatcher för att sedan gå vidare till 7-manna. Utbildningen har
till viss del ändrats så har du gått utbildningen tidigare gå den gärna igen för att uppdatera
dina kunskaper. Utbildningen hålls den 22 februari mellan 17 och 20 på Söndrums IP
(innehåller både teori och praktik). Anmälan till kansliet sker senast den 5 februari till
info@astrio.nu.

Steg 2: Att döma 9-manna och 11-manna Den här utbildningen riktar sig till dem som har
dömt 5- och 7-manna i två-tre år och vill utbilda sig vidare för att döma 9- och 11-manna
matcher. Utbildningen hålls den 15 februari mellan 17 och 21 på Söndrums IP (innehåller
både teori och praktik). Anmälan till kansliet sker senast den 5 februari till info@astrio.nu.

Informationsmöte för alla föreningens domare den 5 april. Alla domare som är utbildade i
föreningen är välkomna på ett informationsmöte den 5 april mellan 17 och 19. På mötet
kommer vi att gå igenom hur man får uppdrag som domare, hur man söker ersättning och
andra praktiska frågor. En del av mötet riktar sig också till dem som vill döma T-cupen och
poolspel för 7,8 och 9-åringar. Mötet är obligatorisk för alla som ska döma under året. Om
du inte har möjlighet att komma, meddela kansliet att du har förhinder. Anmälan till
kansliet sker senast den 1 april till info@astrio.nu.

Har du frågor och funderingar kring utbildningen är du välkommen att höra av dig till kansliet
så förmedlar de kontakt med rätt person.

Hälsningar Ungdomssektionen
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
BK Astrio, 17/04 16:55 
BK Astrio, 14/04 21:17 
BK Astrio, 12/04 22:19 
 
Huvudsponsorer