Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

BK Astrio U14 i Berlin 2018
2018-04-09 15:36

I kommande text har jag försökt sammanfatta mina intryck och upplevelser från dagarna i Berlin med BK Astrios U14 lag. Som ny ledare i laget sedan årsskiftet så har året redan innan resan varit en mycket givande och utmanande tid. Nu så här tre månader in i på 2018 passade det såklart perfekt att få ge sig iväg en vecka i Berlin med stora delar av truppen. Fem ledare och 33 spelare skapade tillsammans under dagarna i Berlin förhoppningsvis många minnen att bära med sig lång tid framöver.

Tisdagen den 3/4 klockan 05.45 var det samling på Söndrums IP för avfärd mot Berlin och ca tio minuter senare rullade vi söder ut. Resan mot Berlin går via Malmö-Gedser-Rostock och känns inte speciellt lång trots ca 10 timmar i buss. Till ankomsten på hotellet Wyndham Garden blev vi fulltaliga när Wilmer. W anslöt till gruppen. Efter incheckning tog vi oss några hundra meter bort från hotellet för resans första gemensamma restaurangbesök. En viss fundersamhet fanns såklart inför dessa gemenssamma måltider, det är inte helt självklart att kunna dra fram 38 á la carte beställningar inom rimlig tid men det funkade smärtfritt och alla fick sin pizza och blev mätta och nöjda. Ett snabbt besök på närmsta Lidlbutik och inköp av lite godis och läsk fick bli sista anhalt innan U14 dog sig tillbaka till rummen efter en lång resdag.

Det flaggades i ledargruppen för att onsdagen skulle startas med tränarlöpning, här blev dock deltagandet lågt och endast undertecknad i sällskap med Headcoach gav sig ut på en historisk löprunda över gamla gränsen mellan öst och västberlin. Helt ovetandes om vilken historisk plats dem rappa löpstegen beträdde. Oavsett, ett skönt sätt att inleda första dagen i Berlin på. Efter en bra frukost tog vår eminente busschaufför oss vidare till BSC Rehberge´s träningsanläggning för träning. Vi blev varmt välkomnade av föreningens 03/04-lags tränare Andreas som visade oss till omklädning och planer. Man slogs direkt av den ordning och reda som fanns på anläggningen på allt ifrån materialrum till grusgångar, där har vi lite att lära i Sverige tror jag. Killarna genomför ett högkvalitativt träningspass på nylagt konstgräs med vårsolen i ryggen, känslan är verkligen på topp! På Rehberges anläggning fanns även tillgång till löparbanor etc. och vi tog chansen till ett inofficiellt lagmästerskap i 100m och längdhopp, där Julius och David i knivskarp konkurens knep gulden i respektive gren. Efter dusch och lunch på anläggningen vankades det guidad tur med buss runt Berlin. För att säkerställa grabbarnas fokus på den historiska delen av resan utannonserade vår kluriga huvudtränare en frågesport, fina priser till vinnande laget skulle det bli. Med buss och guiden Oleg tog vi oss sedan runt i Berlin i ca 3 timmar. Självklart hann vi även med att sjunga för dagens nyblivna 14-åringar David och Samuel innan kvällen avslutades med schnitzel på Restaurang Sara där restaurangägaren gärna ville föreviga vårt besök med ett foto utanför hans entré, bilden finns att se på vår Instagram.

Torsdagsmorgon och fortsatt lågt deltagande på morgonlöpningen men väl förståeligt, då torsdagen visade sig innehålla upp emot 28.000 steg… Alla dessa steg fördelades mellan guidad tur till fots (såklart) och dubbla matcher på eftermiddagen mot BSC Rehberge. För den guidade turen i Berlins centralaste delar delade vi upp oss i två grupper och guidades av Oleg och Heiki. Riksdagshuset, Brandenburger tor, Check Point Charlie, Holocaust memorial, Mall of Berlin och Berlinmuren var några av de plaster som besöktes. Förmiddagen i centrala Berlin avslutades med en smakrik Pasta Carbonara på en av de många lunchrestaurangerna. Bra uppladdning inför eftermiddagens matcher! BSC Rehberge ställde upp med två lag, där det första laget var lite äldre(13-15år) och mer fysiska grabbar och det andra laget lite yngre (12-14år) och mindre spelare men ett mer tekniskt skolat lag. Första matchen är hyfsat jämn och slutresultatet 1-1 känns speglande. Andra matchen blir inte fullt lika jämn och våra killar avslutar på topp med slutsiffrorna 4-0. Matcherna präglas tydligt av Respekt och Fairplay från båda lagen och vi riktar en stor tacksamhet till BSC Rehberge som är extremt välkomnande före, under och efter matcherna från både spelar och ledarhåll. I samband med kvällsmaten på Rehberges restaurang utbyttes vimplar mm. och nya vänskapsband slöts, även detta finns på vår Instagram. Vem vet, kanske får vi tyska gäster till IP kommande år?

Vi har den historia vi har och den kan vi inte påverka. Inte mindre viktigt då att killarna även fick se den del av vårt arv som vi aldrig mer vill uppleva. Med det sagt så var vi framme vid fredag och besöket på Saxenhausens Koncentrationsläger. En förmiddag som jag tror kommer att vara viktig för grabbarna i framtiden, säkerligen för svårt att ta in fullt ut just nu. Men när killarna sen läser om detta i skolan och kan koppla kunskapen de då får, till det dem har upplevt och sett denna förmiddag så är det troligen väldigt nyttigt.

En kontrasternas dag denna fredag(som Magnus uttryckte det) då lunch och eftermiddag spenderades på en trevlig outlet i Berlins västra delar. Fotbollsskor, benskydd, kepsar mm inhandlades och alla verkade trivas med en lite lättsammare eftermiddag när förmiddagen varit betydligt tyngre. Fredagen innehöll även resans första besök på Restaurang La Fiamma, och vilken smakupplevelse det blev, jag kan ärligt säga att det var den godaste kebabtallrik (lamm och kalv) jag någonsin ätit. Jag tror dessutom att de flesta av oss tyckte likadant. Så om/när ni är i Berlin nästa gång så sök upp något av deras tre ställen och njut av en god kebab!

Lördag och matchdag för FC Union Berlin mot MSV Duisburg i Bundesliga 2. Dagen inleddes med sovmorgon för att vid 10-tiden ta bussen mot FC Unions hemmaarena, Stadion An Der Alten Försterei! Min känsla är åter igen, att tyskarna inte lämnar något åt slumpen, det råder hög säkerhet och kontroll runt arenan men samtidigt en välkomnande atmosfär. Den bussparkering (direkt intill arenan) vi ”landat” på visade sig tillhöra bortafansens bussar men efter samtal med supporterpolis så gick det fint att vi parkerade där. En nätt promenad utmed arenan ledde oss sedan in på stadion i god tid före match. Trots vår tidiga ankomst till arenan så var det redan välfyllt och en gemytlig stämning. Även här löste det sig bra med snabb leverans av 38 bratwurst i bröd som lunch för hela gänget. Matchen i sig går inte till historien som något fotbollsgodis men stämningen och upplevelsen i övrigt höll toppklass med knappt 22 000 åskådare som sjöng större delen av matchen. Passion!

Söndag och dags för hemresa, frukost 06.45 och avresa från hotellet 07.10. Frågesport, spelarmöte och prisutdelning gjorde att även hemresan kändes okey. 16.45 rullade bussen in på Söndrums IP igen till ett hav av längtande föräldrar och syskon. Borta bra men hemma bäst ;)

Personligen har jag haft en mycket givande och trevlig vecka med laget i Berlin och min känsla är att det har varit en positiv upplevelse för samtliga deltagare. Grabbarna har skött sig fläckfritt och verkligen visat upp sig från sin bästa sida. Som ny tränare i laget är det riktigt kul att se att gruppen fungerar så bra tillsammans, vilket är ett måste för att kunna genomföra en sån här resa tillsammans. Till sist ett stort tack till alla grabbar och tränarkollegor för en helt fantastisk vecka, en extra stjärna i kanten till Magnus som har planerat och styrt kosan under veckan! Nu är 2018 igång på riktigt!